søndag 3. august 2014

Finnes det en app for kjedsomhet?

I en Harvard Business Review blogg i juni 2010 fortalte Peter Bergman leserne om hvorfor han returnerte sin iPad etter tre ukers bruk. Den var rett og slett for god. Livet ble for enkelt. Med iPad fylte han all ledig tid og sluttet å kjede seg – noe som gikk utover hans tid til kreative tenking.

Tanken på å kjede seg – ikke være opptatt av noe annet enn å ikke gjøre noe – høres i dag politisk ukorrekt ut! Men kjedsomheten har sine fordeler – det gir anledning til å tenke! Men det kan være et problem at så mange har glemt hva det vil si å kjede seg eller er engstelige for å besøke sine egne tanker.

Men når jeg tenker godt etter kan jeg huske de mange situasjonene hvor jeg ikke gjorde noe: bussturene til og fra skolen, de mange kjedelige bilturene med mine foreldre, de lange køene hvor jeg bare sto og ventet, de kjedelige forelesningene, eller de gangene jeg sto og vente på en venn som kanskje kom. Men det jeg også husker fra disse kjedsomme episodene var at jeg måtte finne på noe for å gjøre det uutholdelig utholdelig – ofte lot jeg tankene legge ut på en reise uten reiseleder. Forfatteren Edward de Bono kaller denne typen tenking lateral tenking – hvor en tanke glir fra en eller flere andre kjente tanker til en ny kreativ ide eller innsikt.

Men med smarttelefon og nettbrett er jeg frarøvet disse episodene. Problemet er at jeg blir konstant avbrutt i noe som kunne ledet til tenking. Kjedsomheten forsvant dermed med Internett. 

Selv etter at jeg begynte å skru av varslingstjenesten på iPhonen tar jeg meg i å gripe etter mobilen for å sjekke om det er noen nye emailer, Twitter oppdateringer, retweets, likes etc. Dette har blitt en vane som for mange er vanskelig å bryte ut av. Beviset er at vi gjør det så rutinemessig og uten å tenke over at vi gjør det. I snitt sjekker en vanlig bruker mobilen 150 ganger i løpet av et døgn! Nicholas Carr tilbyr oss i boken ”The Shallows” en forklaring: hjernen får en belønning (det utløses dopamin) ved å bli stimulert på denne måten – noe som leder til en selvforsterkende atferd. 

Nå skal jeg ikke undervurdere betydningen av smarttelefon, nettbrett og Internett som har gitt oss stor glede og mange gode tanker. Men den ødelegger kjedsomheten og muligheten til å ikke gjøre noe – bare tenke. Misforstå meg rett: det er ikke kjedsomheten jeg vil ha tilbake, men muligheten for å tenke på noe helt annet i en lengre periode. Når jeg mener at dette har en egenverdi er det fordi at (u)strukturert tenking ofte leder til kreative tanker og ideer – grunnsteinene i innovasjonsprosessen.


Men jakten på effektivitet krever at hvert minutt må fylles med noe som virker dempende på både kreativ og analytisk tenking. Som samfunn må vi styrke kreativiteten, innovasjonene, og entreprenørånden. Da må vi i større grad re-lansere kjedsomheten. Ett sted å begynne er å bevisstgjøre oss på betydningen av å tenke. Men da må vi avsette tid til å tenke – la hendene ligge i fanget og ikke kjærlig gripe om smarttelefonen. Finnes det en app for det??

Ingen kommentarer: