onsdag 10. juli 2013

NOKIA: Når de døende våkner?


NOKIA, vårt alle kjente og kjære Finske, men nå forfalne selskap, lanserer i morgen en ny mobiltelefon med et ekstremt godt kamera.
Kritikerne og analytikerne er optimistiske og lurer på om selskapet er tilbake i manesjen. Dette reiser spørsmålet om dødende selskaper kan våkne igjen?

Det er mange grunner til at NOKIAs nye sjef, Elop, brukte betegnelsen “som en brennende plattform” om selskapets tilstand for en liten stund siden. Jeg tror de kan oppsummeres i tre forhold: et lukket operativsystem, for sene inn i smarttelefon markedet, og tap av merkevareverdi. Resultatet var ikke bare at Samsung og Apple kom inn i markedet, men det gjorde at NOKIA fremsto som slagen - en “has been”.

For kunder er dette synonymt med at både atferd og holdninger endrer seg i gal retning. Atferden endret seg negativt ved at færre ønsket å kjøpe NOKIA mobiler igjen. "Hvem vil kjøpe dårlig teknologi?", var ett argument. Holdningen endret seg negativt ved at merkenavnet fikk en negativ assosiasjon. "Hvem vil være assosiert med en taper?", var ett argument. Effekten på NOKIAS omsetning var som et snøskred og markedsandelen falt som en stein.

Ved å samarbeide med Microsoft og deres operativsystem har man prøvd å komme tilbake gjennom teknologiske innovasjoner. Lumia-serien har vært svaret. Mottakelsene i markedet har vært lunkne, men analytikerne har vært mer optimistiske og sendt aksjekursen nordover det siste året. Kundemarkedet har ikke delt dette synet.  

Men nå! Inn kommer LUMIA 1020! Dagens Næringsliv bruker “NOKIAs comeback” som overskrift 10 juli – dagen før lanseringen. Det unike er kameraet med hele 41 megapiksler i motsetning til Apples åtte og Samsungs 14. WOW! Men er dette tilstrekkelig til å stå opp fra de døende?

Dessverre er oddsene mot NOKIA. Forskning og erfaring viser at hele ni av ti innovasjoner flopper i markedet og blir trukket tilbake ett år etter lansering. Men NOKIA kan klare det om de overvinner adopsjonsskepsisen – noe de kan gjøre gjennom rå kraft i innovasjonen. Her nevnes fire måter dette kan gjøres på:
  1.  lag det nye 10 ganger bedre enn det gamle
  2. eliminere det gamle
  3. bygge et sterkt merkenavn
  4. forberede en sakte adopsjon

 Er Nokia LUMIA1020 10 ganger bedre enn konkurrentene? Ja, om det er et mobilt kamera de ønsker, men er det det? Vil de eliminere gamle mobiltelefoner eller kameraer? Neppe. Kan de bygge et sterkt merkenavn? Ja, men det vil kreve at de lykkes med sine innovasjoner - som er usikkert. Kan de forberede en sakte adopsjon? Neppe. Endringstakten innen dette markedet er for stort til at de vil få den tiden de trenger.  


I sum: LUMIA 1020 vil være noe for noen få, men ikke for de store masser. Basert på dette spår jeg en marginal suksess for lanseringen. NOKIAs store problem er a) operativsystemet er marginalt i mobilmarkedet og b) få utviklere lager apper for dette miljøet.  Det er det siste som gir liv til mobiler i dag. I dette perspektivet er ikke NOKIA på radaren - noe som ikke er forenlig med oppstandelse.

Ingen kommentarer: